{{ctrl.notification}}
یلدای 99 و آداب و رسوم شهر های مختلف ایران

یلدا مژده ای است برای بازگشت خورشید به شمال شرق و طولانی شدن روز. مردمان باستان بر این عقیده بودند که خورشید تولدی دیگر می یابد و این رویداد فرخند و مبارک است. در گذشته ایرانیان مراسماتی را در این شب برگزار می کردند و شب را به صبح می رساندند تا ورشید تازه متولد شده را ببینند. از جمله آداب و رسوم مهم ایرانیان در شب یلدا، حضور بزرگان و افراد کهنسال در میان جمع خانواده ها بود. سفره هایی پر از میوه های زمستانی و تنقلات بسیار زیبنده این محفل گرم و دور همی های خانوادگی شب یلدا بود. انار، هندوانه، سنجد و آجیل های رنگارنگ در این میان خودنمای می کردند و شکوه این شب را به نظاره می نشستند. در این مقاله نسیم بهشت 724 قصد دارد شما را با آداب و رسوم شهر های ایران در یلداری 99 بیشتر آشنا کند تا رسم دیرینه و ماندگار ایران را بهتر بشناسید. در یلدای 99، با خرید ارزان بلیط هواپیما، نسیم بهشت 724 محافل صمیمی و پر نشاطی را برایتان آرزومند است.

مراسم شب یلدا در ایران با نسیم بهشت 724

حافظ خوانی در یلدای 99

نسیم بهشت 724 رسم قدیمی حافظ خوانی از زبان بزرگان را در مراسم یلدای 99 توصیه می کند تا صفایی دیگر به روح افراد حاضر بخشید و تفعلی به این گنجینه گرانقدر بزنید. یکی از پر طرفدار ترین رسومات شب یلدا که هر فال خاطره ای را در یاد ها زنده می دارد و امیدی را افزون تر. فرصت را غنیمت شمارید و در یلدای 99 از محضر عزیزان استفاده کنید که این دور همی ها کمتر اتفاق می افتد. قطعا برکات، شادی، سلامتی و امید را در این جشن اصیل ایرانی در خواهید یافت. در ادامه مطلب با یلدای 99 و آداب و رسوم شهر های مختلف ایران بیشتر آشنا خواهید شد. می توانید با خرید بلیط هواپیما از نسیم بهشت 724 در سریع ترین زمان ممکن به مقصد دلخواه بروید، در این زمینه به شما بهترین ایرلاین ها را با مناسب ترین قیمت ها ارائه خواهیم نمود.

مراسم شب یلدا در تهران

اگر می خواهید یلدای 99 را در شهر تهران بگذرانید حتما به منزل بزرگتر خانواده بروید تا همه اعضای خانواده که در این شب حضور دارند را ببینید و جشنی بیاد ماندنی را رقم بزنید. در صورتی که دور از خانواده هستید به دیدار بزرگان و افراد کهنسال که دوست یا آشنا هستند، بروید و این آئین قدیمی را بپا دارید. یلدا در تهران با صرف میوه تابستانی هندوانه شروع می شود و آجیل و تنقلات شب یلدا، از دیگر خوراکی های پرطرفدار در میان انواع پذیرایی است. بزرگان همیشه از میوه های خشک شده، تحفه ای را بر سفره های یلدا می گذارند که خوردن این برگه های خشک شده لذت باهم بودن را دو چندان می کند و یاد دوران کودکی خواهید افتاد. ه چند تهران مدرن شده است اما سنت پیشینیان نسل به نسل زنده و پایدار مانده است.

مرسام شب یلدا در نسیم بهشت 724

مراسم شب یلدا در کهگیلویه و بویراحمد

برای آشنایی با مراسم یلدای کهگیلویه و بویراحمد اگر در جمع این هموطنان عزیز هستید خود رابرای شنیدن داستان "احمعیل و مهمعیل" از زبان بزرگان آماده کنید که چه جذاب و شنیدنی داستان معروف دو برادر را تعریف می کنند. از جمله خوردنی های خوشمزه که در یلدای 99 کهگیلویه و بویراحمد از شما پذیرایی خواهد شد آش های محلی مانند آش دوغ، شیر برنج و غیره است. این آش به مقدار زیاد پخته می شود تا جوابگوی همه میهمانان باشد. از دیگر بخش های شب یلدا در این استان می توان به غذاهای سنتی مانند شله بادام شله ماش، آش کارده و کباب که جدیدا به جمع آن ها پیوسته است. از خوشمزه های کوچک خوردنی هم غافل نشوید که خوردنشان در این شب طولانی عجیب به جان می نشیند. نسیم بهشت 724 به شما خوردن مغز بنه، کنجد، انجیر، مویز، گندم برشته و کنجد بو داده را توصیه می کند. نا گفته نماند مردمان کهگیلویه و بویراحمد طبق رسم کاسه بری به همسایگان فقیر غذا هدیه می دهند تا سفره هیچکس در این شب خالی نماند.

مراسم شب یلدای گیلانی ها

شاید دوست داشته باشید یلدای 99 را در شمال ایران و در میان دوستان خود بگذرانید.آداب و رسوم جالبی در میان گیلانی ها در این شب اجرا می شود. فال هندانه پوس برای جوانان دم بخت گرفته می شود که قطعا لحظات شاد و پر نشاطی را در کنار هم خواهید گذراند. ممکن است نتایج کمی خنده دار بنظر آیند، اما باعث روحیه گرفتن و تزریق انرژی جمع می شود. حتما فال "هندانه پوس" را در شب یلدای گیلان امتحان کنید. گفتنی هم که باشد باید از پذیرایی شب چله گیلان بگوییم. هندوانه، آب کونوس، برشته برنج، میوه هایی همچون گلابی، پرتقال و لیمو سفره یا میزهای گیلانی ها را در این شب رنگین خواهد کرد.

مراسم شب یلدا چیست؟ نسیم بهشت 724

مراسم شب یلدای فارس

قبل از شرح سفره شب چله استان فارس و شیراز بهتر است در مورد مراسم فال کلوک کمی به شما بگوییم. اگر یلدای 99 را در میان عزیزان شیرازی قرار است بگذرانید از انجام مراسم فال کلوک زیاد جا نخورید. یک کوزه دهان گشاد گذاشته می شود، نشانه ای توسط خانم ها در آن انداخته و توسط دختران نشانه ای از داخل کوزه برداشته می شود. در این هنگام فال حافظی برای شخص خوانده می شود که هر کس متوجه معنی شعر با توجه به مقصود و هدف خود می شود. قطعا این بخش از شب یلدا غافلگیر کننده و هیجان انگیز خواهد بود. در بخش دیگر از میهمانان پذیرایی با آجیل های ویژه شیرازی مانند انجیر، قصبک، خرک، برنجک و میوه های متنوع صورت می گیرد.

مراسم شب یلدای خراسان جنوبی

برای گذراندن یلدای 99 در خراسان جنوبی، بهتر است خود را برای یک خدمت ویژه و یک نظافت کاری حسابی آماده کنید. خدمت ویژه برای آقایان است که در مراسم کف زدن شرکت می کنند. خوشحال نباشید، از شما کسی نمی خواهد دست بزنید یا تشویق کنید، بلکه آستین ها را باید بالا بزنید و به سراغ ساخت یک خوشمزه خوردنی در شب چله بروید. در این مراسم ریشه چوبک (گیاه محلی و بومی به نام بیخ) در آب خیسانده می شود و چند بار می جوشانند. در مرحله بعد آن را در تغار ( ظرف بزرگ سفالی) می ریزند. مردان جوان با دسته ای از چوب درخت انار (دسته گز) مایع چوبک را هم میزنند. لطفا صبور باشید و آنقدر هم زنید تا مایع به صورت کف درآید. لباس گرم فراموشتان نشود چون این مراسم باید در هوای سرد انجام شود تا به خوبی کف کند. خب اینک شما کف زده اید. مزاقب باشید برخی افراد ممکن است بازیگوشیشان گل کند و کف ها را به طرف شما پرتاب کنند و سرو صورتتان کفی شود. برای داشتن شبی یاد ماندنی و خاطره انگیز کمی مزاح و شوخی حتما لازم است. برای پذیرایی کف های اماده را با شیره شکر، مغز گردو و پسته ترکیب می کنند و از میهمانان پذیرایی خواهد شد.

یلدای 99 با نسیم بهشت 724

مراسم شب یلدای خراسان شمالی

حافظ خوانی قصه گویی بزرگان در خراسان شمالی از مهم ترین بخش های مراسم شب یلدا است. همچنین اگر دختر و پسری در خانواده عقد یکدیگر باشند به رسم گذشتگان هدایایی برای دختر، بعنوان شب چلگی می برند. اگر یلدای 99 در میان مردم خونگرم خراسان شمالی هستید در این مراسم حتما شرکت کنید. طبق های رنگین و ظرف های مسی را ببینید که چه رقص کنان و پایکوبان به منزل عروس خانوم وارد می شوند. جالب است بدانید قبل از شب چله اگر برف امده باشد، با برف و شیره میوه ازشما پذیرایی خواهد شد. بادام، کنجد، دانه های روغنی ترکیبات حلوای قلقلی هستند که در شیره انگور غلطی می خورد و برای میهمانان سرو می شود.

مراسم شب یلدای زنجان

یلدای زنجان در کنار بزرگان با تعبیر تولد مهر انجام می شود. در طولانی ترین شب سال همه زنجانی ها به استحکام صله رحم می پردازند و پیر و خردسال، کوچک و بزرگ همراه با پذیرایی های متنوع شب را به صبح می رسانند.

مراسم شب یلدا در اصفهان

اگر در یلدای 99 میهمان خانه های گرم اصفهانی های عزیز هستید از برگزاری دو شب چله تعجب نکنید. در اصفهان اول دی تا 10 بهمن را چله و 10 بهمن تا سی بهمن را چله کوچک می نامند. در شهر مهاباد نیز مناطق کرد نشین شب چله را چنین برگزار می کنند. سفره های رنگین شب چله اصفهان با ظروف خاتم کاری شده و ظروف مسی چه زیبا و دیدنی خواهند بود. سفره ای رنگین همراه با هنر، سنت و آداب اصیل ایرانی اصفهانی قطعا برای عکاسی و ثبت لحظات ناب خالی از لطف نخواهد بود. نسیم بهشت 724 در این شب بیادماندنی، شروع زمستان 99 را برای عموم هموطنان فرخنده و مبارک می خواهد.

در شب یلدا چکارباید کرد؟ نسیم بهشت 724

مراسم شب یلدا در کرمانشاه

بجا آوردن صله رحم، قصه خوانی و حافظ خوانی از بخش های لاینفک مراسم شب چله کرمانشاه است. جهت رسیدن در زمان مناسب به کرمانشاه می توانید با خرید بلیط هواپیما سفر خود را آغاز کنید و با پیشنهادات نسیم بهشت 724 می توانید از کمترین قیمت بلیط هواپیما بهره مند شوید. قطعا با حضور در میان کرد های عزیز کرمانشاهی یلدای 99 متفاوتی را برای خود رقم خواهید زد. قطعا عاشقانه های جاویدانی همچون شیرین و فرهاد و صحبت از داستان رستم و سهراب، حسین کرد شبستری شنیدنی خواهند بود. سرخی انار، هندوانه و سیب سرخ هیجان و عشق را در دل ها زنده خواهد کرد و زردی لیمو، روشنایی و امید را میهمان چشم ها خواهد کرد. قطعا می توانید یلدای 99 را با خوردنی های دوست داشتنی مانند راحت الحلقوم، مشکل گشا، شیرینی های خانگی و محلی، نان پنجره ای، کاک و نان برنجی لذت بخش کنید

مراسم شب یلدا در آذربایجان شرقی و غربی

شاید با مراسم شب چلگی نوعروسان آشنایی زیادی نداشته باشید اما اگر برای یکبار هم که شده می خواهید از نزدیک این مراسم شاد و سنتی را ببینید یلدای 99 را در میان آذری های عزیز بگذرانید. دیدن طبق های شب چله ای (شب چلگی) که البته در شهر های شمال کشور نیز مرسوم است را خواهید دید که با هندوانه و شال های قرمز تزئین شده اند و بر روی سر گذاشته می شود به خانه دختر خانوم ( عروس عقد شده یا نامزد شده) می برند. هدایا و دیگر پیش کش ها در این میان برای عروس و داماد (نامزد) از طرف خانواده ها هدیه داده می شود. پذیرایی شب چله در آذربایجان شرقی و غربی همراه با مرغ، آش شیر پخته، برنج، تنقلات و خشکبار، خربزه، هندوانه، بادام و سنجد و غیره است. قطعا توصیه می کنیم با خرید ارزان بلیط هواپیما، یلدای 99 را در میان قوم آذری زبان ایران بگذرانید تا ببینید اصالت و فرهنگ خودشان را چگونه سینه به سینه حفظ کرده اند و بر اجرای آن همت می کنند.

مراسم شب یلدا در مرکزی

نوبتی هم که باشد باید از یلدای سه گانه استان مرکزی بگوییم. اینبار صحبت از چله بزرگ، چله وسطی و چله کوچک در میان است. جمع شدن در خانه بزرگان فامیل و یا دیدار با والدین، نشستن پای کرسی، صرف میوه و تنقلات مختلف قطعا شروع زیبایی در اول زمستان در شبی بیادماندنی خواهد بود. قصه گفتن، خواندن غزلیات حافظ، اشعار فردوسی و سعدی توسط بزرگان، گویا صحنه هایی از سال های زندگی را در پیش چشمتان مرور می کند تا به خود آیید، در این شب طولانی به زندگی به گونه ای دوست داشتنی تر نگاه کنید و بدانید حقیقت زندگی همین لحظاتی است که در کنار عزیزان به سر می برید. لحظاتی ناب که کمتر فرصت آن پیش خواهد آمد تا شبی را به صبح برسانید در حالیکه خبری از خواب و خستگی نیست.

پذیرایی در سینی های مسی با انواع میوه، هندوانه تخمه، نخود چی، کشکش خرما و غیره انجام می شود. با حضور در یلدای 99 استان مرکزی پس از صرف شام خواهید دید که چگونه دعای شکر همچون مسکنی بر روح ها تزریق می شود. در این دعا برای همه طلب شادی، موفقیت، امید و سلامتی خواهد شد. هر کجا در استان فارس این مراسم برگزار می شود قدر دان باشید که این رسم دیرینه را حفظ کرده اند و البته در برخی مناطق دیگر اعتبار و شکوه گذشته را ندارد.

برگزاری مراسم یلدا در ایران با نسیم بهشت 724

یلدای 99 در دیدگاه نسیم بهشت 724

در گذشته تا نامی از یلدا و شب چله به میان می آمد، شور و نشاط در دل ها زنده میشد و انتظار رسیدن این شب بیاد ماندنی شیرین ترین لحظات بود. اما امروزه به دلیل ریخت و پاش های تجملاتی، سفره آرایی های گرانقیمت، چشم و هم چشمی های خانوادگی، از صمیمیت و محبت این مراسم کم شده و صفا و یکرنگی در برخی موارد جای خود را به غرور و خودنمایی داده است. کمی به فلسفه این مراسم آئینی فکر کنید، شبی که تنها بهانه اش جمع شدن کوچکتر ها در منزل بزرگ خانواده و ایجاد فضای خودمانی و لذت بخش است. خوردن آجیل و میوه، حافظ خوانی و نشستن پای کرسی بهانه ای است تا عزیزان خود را بیشتر و بهتر ببینید و سال های زندگی را با یکدیگر مرور کنید که چه زود گذشتند و دختر و پسر های جوان دیروز فامیل مادران و پدران امروز در جمع هستند. هزینه های بیهوده، آجیل های تزئین شده، چندین مدل غذا نیازی نیست اگر بدانیم، یلدا بهانه ای است برای دیدن تو. یلدای 99 خودتون رو با محبت و عشق همراه کنید و با دید متفاوت به محبت جاری میان جمع نگاه کنید. با خرید بلیط هواپیمای نسیم بهشت 724 می توانید به هر یک از مقاصد برای رفتن به جمع عزیزان به صورت 24 اقدام نمایید.

یلدای 99 تون متفاوت

date_range سه شنبه 19 آذر 1398 remove_red_eye 2475 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09392243487
05132243480
پرواز خارجی
09392243487
05132243480
قطار
09392243488
05132243480
اتوبوس
09392243488
05132243480
هتل داخلی
09392243483
05132243480
تور داخلی
09392243488
05132243480
ویزا
05132243480
ثبت نظر
chat 0